fredag 10. mars 2006

S.Å.S.



(slutt å spytte)


Jeg har i det siste blitt bevisst på at jeg spytter uforholdsmessig mye. (Beklager hvis det høres ekkelt ut, men jeg trodde ikke dette var en kontaktannonse..) Jeg husker min bror kommenterte det en gang i tenårene mine og ba meg slutte m/det fordi det var så lite feminint, men det ga meg jo bare blod på tann.. Og så - i en alder av 22 bestemmer jeg meg for å ta et oppgjør. Kanskje jeg endelig har blitt voksen eller no?

MOTIVASJON:
- Det ser ikke fint ut
- Man blir tørr i kjeften
- Bakken blir klissete

MEN HVA ER EGENTLIG SPYTT?

I løpet av 1 døgn skilles det ut og svelges fra 0.7-1.5 liter spytt. Dette lages av 3 par store spyttkjertler, og mange små kjertler i slimhinnen. Det består av 99.4% vann. Øvrige 0.6 % er en blanding av ca. 300 ulike stoffer.(Plasmaceller, antistoffer, lysozymer, lactoferrin, salivaperoxidase, histatiner etc. Wow. Fancy..)

Spyttet er en av kroppens første forsvarslinjer mot omverdenen. Det beskytter oss mot bakterier, sopp og virusinfeksjoner.

Spyttet
- skyller og beskytter tennene og slimhinnen (hurra)
- letter svelging og regulerer munnens pH (5,5?)
- hemmer visse bakterier
- beskytter mot karies (tannråte altså)
- oppløser og formidler smaksstoffer (hm.. mm..)
- trengs for å kunne snakke uanstrengt(bekvemt. nei, du sier ikke det?)
- gjør det behageligere å benytte tannproteser (så hyggelig å vite!)
- er viktig for livskvaliteten (haha. jeg ler)

Jommen sa jeg svint. Kanskje jeg skal begynne å drikke regnvann også?

4 kommentarer:

Anonym sa...

JEG syns Joaquin Phoenix har fin nese, jeg! åhååå. walk my line, for å si det sånn :P præhæhæ..

sigruntara sa...

Nei, synes du? Oppstopper vil jeg kalle det!

Anonym sa...

neisheish. jeg skal skaffe et bilde, så du får se!
FIN er den. ingen som stopper opp her :D

sigruntara sa...

Han HAR oppstopper nese, men han er fin. Ikke finest, men fin..

Jeg har klart å slutte å spytte! Flink?!