mandag 11. november 2013

Rødbeter til folket!


Oh my god, jeg eeeeeelsker rødbeter! Og jeg har akkurat oppdaget en rødbetesalat som er så god at jeg bare må dele den videre:

Rødbetesalat fra Vegetarbloggen

Ingredienser:
1 desiliter hasselnøttkjerner
2 spiseskjeer pinjekjerner
2 spiseskjeer sesamfrø
1 rødbete (eller flere om du vil)
1 gulrot (eller flere om du vil)
1 kvast basilikum
1 kvast persille
1 kvast koriander
0,5 teskje chilipulver (gjerne sånn sterkt fra innvandrersjappa)
0,5 sitron
2 spiseskjeer olivenolje
Salt og pepper

Framgangsmåte:
Forvarm stekeovnen til 180 grader. Grovhakk hasselnøttene. Ha de over i en ildfast form sammen med pinjekjernene og sesamfrøene. Bak i ovnen i 10 minutter. Avkjøl. Skrell rødbete og gulrot og kutt de i lange, tynne strimler. Bruk en mandolin om du har. Grovhakk basilikum, persille og koriander. Bland sammen nøtter, kjerner, frø, rødbete- og gulrotstrimler, basilikum, persille og koriander i en bolle. Ha i chilipulver, press i saften fra sitronen og bland i olivenolje. Smak til med litt salt og pepper. Sett kaldt fram til servering.

Vi lager den vanligvis med disse pitabrødene (blir også helt sinnsykt gode), falafel og tzatziki. Og om du har litt igjen er den strålende alene som lunsj eller lignende dagen derpå. Som dere ser er jeg stor fan av Vegetarbloggen, men siden jeg spiser melk og egg bytter vi ofte ut soyamelk med vanlig melk osv. og det blir om mulig enda bedre.

Det kan jo ellers være greit å vite at rødbeter er veldig vulgært. De heter i alle fall beta vulgaris på latin, og har trolig vært dyrket i over 3000 år. Den er rik på folsyre og inneholder mye mineraler, spesielt jern, kalsium, magnesium og kalium. Og det er jo topp, men viktigste grunn til å spise rødbeter er fordi det er så jæskla godt.

Advarsel: bær over med min direktehet. Men om du ikke har spist mye rødbeter før, ikke bli sjokkert om fargene i doskåla har en litt annen kulør enn du er vant til.

Ingen kommentarer: