onsdag 2. oktober 2013

Midtveis på livets sti



Er du skråsikker på hvem du er og hva du skal gjøre med livet? Jeg vakler nok litt der gitt, men på kurs forrige uke ble jeg stilt noen spørsmål som føltes som begynnelsen på å kanskje bli bittelitt klokere på nettopp hva det er jeg skal drive med. Det var 24 andre med på kurset og vi snakket om dette og masse annet. Men siden jeg ikke kan ta med meg alle disse folka hjem i kofferten har jeg tenkt en del på hvordan jeg kan dele det jeg har lært med andre og kanskje bable videre om det. Det er der dere kommer inn. Så, tilbake til spørsmålene! De kom som del av en lengre greie og det kan hende man trenger å være med på alt for å få noe ut av det, men jeg prøver meg:

I gresk mytologi sier de at vi egentlig har løsningen på "hvem er jeg?" i oss, men at vi på vei til jorden reiser i tre dager (eller ni måneder om du vil) og drikker av Lethe, glemselens elv. Vi glemmer hvem vi er og hvem vi er ment å være. Og de få gangene vi våkner og minnes på hva det er vi egentlig skal drive med er når vi virkelig har svaiet langt ut av kurs. Har du også følt på det? Når jeg har hatt jobber jeg ikke liker eller gjort ting jeg egentlig ikke ville (selv om jeg kanskje ikke visste det på forhånd og trodde dette var helt rett) er det som om noe eller noen har banket meg i pannebrasken og sagt "Hei du! Ja, du. Taraaaaa! Dette ække rett!". Men hva er det så som er rett? Med dette som innledning ble vi sendt avgårde en og en og skulle tenke på følgende tre spørsmål:


  • Hva brenner jeg for?
  • Hva driver meg?
  • Hva ville jeg vært stolt av å ha utrettet?


Jeg skal ikke si hva jeg svarte, og heller ikke hvilke(t) spørsmål som virkelig vekket noe i meg. Men kanskje disse spørsmålene kan hjelpe deg også med å finne noen svar om du går og lurer på det samme?

Ja, du og og bare glem den derre glemselens elv hvis det ble for heftig. Tenk på Otra eller Glomma i stedet hvis du vil. Eller noe helt annet.

Ingen kommentarer: