torsdag 10. oktober 2013

Skal ikke blogge om mat, skal ikke blogge om mat, skal ikke...


Jeg lovte egentlig meg selv at jeg aldri skulle blogge om mat.

Men jeg har jo på lista over ting jeg skal gjøre her oppe i nord at jeg skal lage mer mat fra bunnen av. Og jeg er jo veldig for å dele ting, så jeg tenkte at jeg kunne gi videre noen av de beste oppskriftene jeg har. Det er ikke så mange uansett, så burde ikke ta allverdens tid.

Og først ut er én som jeg vet mange er fan av og allerede har stjålet oppskriften til, nemlig mammas brownie! Men la meg for anledningen kalle den opp etter oldemor også som lagde originalen i sin vedfyrte stekeovn:


Millie og Gwyn's brownie

250 g smør
5 dl sukker
4 egg
2,5 dl sammalt hvete
2,5 dl hvetekim
1 dl kakao
1 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Margarin og sukker piskes hvitt. Anbefaler å bruke en håndmikser - ellers tar det jo en stund. Eggene tilsettes, ett om gangen, og piskes inn. Bland i resten. Smør en stor eller to små langpanner med smør. Et par runde kakeformer gjør også susen. Hell over. Ikke viktig at det ser perfekt ut. Stekes på 210 grader i 15 minutter. Skjær opp i passelige biter og ta ut av formen.

Så grov at den nesten er sunn, og kanskje enda bedre når den har ligget over natta. Spesielt med et glass melk!

Ps: Bildet er mamma,  Katie og meg (noen hår-centimetre siden) som lager flatbrødpizza(!). Stay tuned for flere Øverland-klassikereMen jeg lover at dette ikke skal bli en matblogg altså. Kors på halsen, og magen.

Ingen kommentarer: